Om oss
Konserndirektør Unike Hoteller
Morten Christensen
morten@unikehoteller.no
Mobil: +47 917 28 243
Ny eksklusiv hotellkjede i Norge
På få år har Unike Hoteller vokst fra å være en drøm til å bli en hotellsuksess. Hotellkonsernet består nå av fire eksklusive hoteller i Vestfold. – Hemmeligheten er å jobbe med hjertet og å gi det lille ekstra, røper hotelldirektør og gründer Morten Christensen.
Tekst: Ingeborg Øien Thorsland
Jeg har hørt at Åsgårdstrand er en sommerby, men midt på vinteren er det vanskelig å forestille seg akkurat det. Det hvite snøteppet fra dagen før har regnet bort i løpet av natten, og jeg parkerer som eneste bil på den islagte parkeringsplassen på baksiden av Grand Hotell i Åsgårdstrand.
Hele resepsjonsområdet er tapetsert i delikate farger med matchende møbler og elegante lysekroner som kaster et behagelig lys.
Store vinduer sørger for panoramautsikt til Åsgårdstrands gjestehavn, og jeg senker skuldrene og tenker at her kunne jeg lett blitt et par timer, eller til og med noen dager til.
Nytt unikt hotell
Morten Christensen er hva man kan kalle en hotelldirektør med stor D. Ulastelig antrukket i dress er han innom Åsgårdstrand på sin daglige hotellrunde. Som konserndirektør for egen kjede, Unike Hoteller, og hotelldirektør for snart fire hoteller, er det hektiske dager. Da er det en klar fordel at alle hotellene ligger innenfor en viss radius i Vestfold.
– Hovedkontoret skal snart flyttes fra Stavern til hans nyeste prosjekt i Sandefjord. I februar ble Anders Jahres praktvilla i Midtåsen i Sandefjord siste tilskudd i kjeden. Herskapshuset fra 1933 har flere rom intakte fra Jahres tid, i tillegg til et parkanlegg på 60 mål.
– Det blir unikt og perfekt konseptmessig. Jeg gleder meg til å ta vare på denne eksklusive eiendommen og ser frem til å tilby både overnatting og bespisning i elegant stil, sier Christensen.
Fokus på hotellopplevelsen
Med over 15 års ledererfaring fra First Hotels, har Christensen god kjennskap til bransjen. Ved å investere i et eget hotell kunne han lage et nytt konsept som en motvekt til det standardiserte og effektiviserte. Fokuset vårt er på hvordan kunden skal få mest mulig ut av oppholdet og få en opplevelse, sier direktøren som legger mye kjærlighet i detaljene. Med forbilder som de ærverdige, gammeldagse hotellene Savoy og Ritz, bruker hotelldirektøren mye tid på å innhente inspirasjon. I sine mange studieturer til utlandet henter han inn ideer til hvordan han kan gjøre hotellene sine enda mer elegante og unike.
– Jeg har alltid med meg noe som inspirerer med hjem. Det kan være lukter og såper, ulike tapeter, materiale eller ideer til lyssetting.
Christensen starter gjerne dagen med å sjekke hvilke rom som er booket. Om de beste rommene ikke er reservert, oppgraderer han automatisk for å gi gjestene det lille ekstra. Det føles jo som om gjestene kommer hjem til meg, og da vil jeg og vise frem den beste siden, sier han.
– Å få lov til å forme dette, er helt fantastisk. Hotelldrømmen min har utviklet seg og vokst. Med meg har jeg et fantastisk team som gir alt og jobber med hjertet, avslutter hotelldirektøren.